lauantai 26. huhtikuuta 2014

Askeleita elämässä-kohti unelmia.


Tässä näette jotain sellaista mitä kannan aina mukanani. Tämä postikortti on henkilökohtaisesti minulle tärkeä kahdestakin syystä:
Ensinnäkin tämän kortin sanoma on sellainen johon palaan yhä uudelleen. Tämä on tärkeä elämänohje jota pyrin noudattamaan. Kyse on haaveiden ja unelmien tavoittelusta. Kaikilla meillä on unelmia ja haaveita; osa niistä on hulluja lapsuuden haaveita, joista on vain voinut nähdä unta. Sellaisia satukuvia ja jonkin lapsuudessa koetun elämyksen tuottamia.
Toiset haaveilevat arkisista asioista kuten perheestä, omasta talosta ja pitkästä terveestä elämästä.
Haaveilun kohteita ovat myös uraan liittyvät unelmat.  Joku haaveilee omasta pienestä kahvilasta keskustan kupeessa, jossa tarjoillaan itseleivottuja mustikkamuffineja ja erikoiskahveja. Joku urasta ison yrityksen johtajana. Olipa haave mikä tahansa se ei ole koskaan väärä,  huono tai turha.
Haaveilu ja unelmointi vie meidät hetkeksi pois arjen kiireestä ja antaa usein lisäpuhtia arkeen. Se että unelmoi jostakin,  on mielestäni ihanaa ja kiinnostavaa. Mielelläni kuulen ihmisten unelmista,  se antaa myös minulle uusia kulmia oman unelman tavoitteluun. 

Unelman tavoittelu on mahtava asia ja siirrot joita sen eteen on valmis tekemään on kannustettavaa. Ärsyttävää jos unelmoidessaan ihmiset ajattelevat että "eihän se koskaan voi minulle tapahtua" tai että "se ei ole minua varten". Kaikki on saavutettavissa ja kaikki on mahdollista. Miksi ei voisi olla?
Jos todella tuntee paloa jotain asiaa kohtaan ja unelmoi saavuttavansa unelmansa on syytä pohtia ihan konkreettisella tasolla,  mitkä asiat voisivat viedä tavoitteisiin.  Mikään ei ole mahdotonta. 

Tämä aihe on minulle todella tärkeä. Olen ikuinen unelmoija ja haaveilija. Kuljen pää pilvissä mutta jalat tiukasti maassa. Viime vuosina olen miettinyt erityisen paljon omia tavoitteitani. Olen palannut ajatuksissani takaisin lapsuuden haaveisiin,  kulkenut matkan siihen kun valitsin opiskelupaikan lukion jälkeen..ja mitkä olivatkaan tavoitteeni silloin. 
Unelman saavuttaminen vaatii pieniä askelia kerrallaan ja on turhaa haukata liian isoja paloja kerrallaan. Kun malttaa tehdä asiat kunnolla ja huolella huomaa pian miten palaset ikäänkuin loksahtavat paikalleen.

Oma unelmani liittyy työuraan. Olen luova persoona ja unelmani on tehdä luovaa sekä monipuolista työtä luovalla alalla. Haluan luoda sisustussuunnittelijan työhöni lisää ulottuvuuksia ja pystyä työllistymään yhä laajemmalla ja luovuutta vaativalla sektorilla. Listasin konkreettisesti asioita mitkä minut voisivat viedä lähemmäksi unelmaani ja henkilökohtaisia tavoitteitani työuralla.  Isona yksittäisenä seikkana nousi esiin itsensä kehittäminen; kouluttautuminen ja kokemus. 
Mikä olisikaan parempi tapa kehittää osaamistaan kuin jatkokouluttautua. Olen aikaisemmalta koulutukseltani sisustus- ja tekstiili muotoilija ja opintojen jälkeen olen työskennellyt sisustussuunnittelija kohta viisi vuotta.
Etsin unelmaani sopivia koulutuksia ja löysin jotain mielenkiintoista. Suorastaan huomasin kuinka yksi pala loksahti paikalleen elämäni palapelissä. Siinä se oli koneen ruudulla kuin tarjottimella;  Helsinki Design School ja Visualistin tutkinto.  Mietin vain hetken ja hain kouluun onnekkain seurauksin ;)

Koulu on antanut minulle lisää uskallusta:
LÄHTEÄ HALUAMANI PERÄÄN,  SILLÄ JOS EN LÄHDE EN KOSKAAN SAA SITÄ.

Olen saanut lisää rohkeutta:
KYSYÄ, SILLÄ JOS EN KYSY ON VASTAUS AINA EI.

Olen saanut lisää kannustusta:
ASTUA ETEENPÄIN, SILLÄ JOS EN ASTU OLEN AINA SAMASSA PAIKASSA.

Postikortin ohjeita noudattamalla olen taas menossa eteenpäin kohti unelmaani. 
Koulu on mitä inspiroivin ympäristö kouluttautua ja kerätä lisää ammattitaitoa. Teen edelleen suurella mielenkiinnolla työtäni sisustussuunnittelijana ja suoritan tutkintoa etäopiskeluna. Tämä etäopiskelun mahdollisuus on yksi osoitus siitä, että voi kulkea pää pilvissä mutta jalat turvallisesti maassa. Koulusta saatu tieto, inspiraatio ja opastus on jo nyt tuonut työarkeeni uusia kulmia ja ajatuksia joita olen päässyt hyödyntämään. Upeat opiskelijat ryhmässäni antavat lisäarvoa koulunkäyntiin. Koulusta voin kertoa teille myöhemmin lisää, sillä siitä riittää jaettavaa todella paljon.

Konkreettisia askelia kohti unelmani saavuttamista on ollut askeleen ottaminen eteenpäin ja kouluun hakeminen.
Koulun myötä olen löytänyt upeita yhteistyöyrityksiä joille tulen tekemään luovuutta vaativia toimeksiantoja. Näistäkin voin varmasti kertoa myöhemmin lisää ;)
Tämä yhdistetty työ- ja koulureissu on ollut mitä antoisin,  siksi matkustan jälleen kotiin rikkaampana.

Ainiin. Melkein unohdin;
Postikortti on tärkeä toisestakin syystä: olen saanut sen siskoltani joka kortin myötä rohkaisi pikku-siskoaan tavoittelemaan unelmiaan yhä rohkeammin.

"Antakaa itsellenne aikaa unelmointiin ja luvatkaa että teette kaikkenne saavuttaaksenne itsellenne tärkeät haaveet". 

-Ilona-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti